Timmy Hansen

De naam Hansen is de beroemdste en meest gerespecteerde naam in de geschiedenis van de Europese rallycross. Met 14 Europese Rallycross-titels is Kenneth Hansen de succesvolste coureur aller tijden en nu is ook Timmy, de zoon van Kenneth, bij de rallycross in de paddock naam aan het maken.

Timmy Hansen groeide praktisch op in de paddock, dus hij heeft de autosport in zijn bloed. De nu 22-jarige coureur is begonnen in het karten, waar hij het Zweedse kampioenschap won. Daarna heeft hij in een eenzitter in de Formula BMW Europe en de Formula Renault Eurocup gereden.

In 2012 maakte Timmy zijn debuut in de rallycross tijdens de Finse ronde van het Europese Rallycross Kampioenschap en dit jaar is zijn eerste volledige seizoen in de FIA World Rallycross.

"Ik ben opgegroeid met rallycross. Het is een bijzondere sport, en als je vanuit de eenzitters komt, is het echt heel anders. Er is veel actie en het gaat zo snel, je hebt nog geen seconde om te ontspannen.

"Ik weet nog goed toen ik voor het eerst in een SuperCar op Cooper-banden reed, hoeveel grip die banden hadden. Met Cooper-banden kun je een heel stuk zijwaarts gaan zonder grip of tractie te verliezen, en dat is totaal anders dan ik gewend was van de banden van eenzitters.

"Bij rallycross mag je zelf kiezen welke banden je onder je auto hebt. Je hoeft geen banden van een bepaalde fabrikant te gebruiken, maar bijna iedereen heeft Cooper-banden omdat die verreweg de beste zijn. In een sport als rallycross zijn banden ontzettend belangrijk, omdat die je het vertrouwen geven dat je nodig hebt om alles uit de auto te halen.

"Voor mensen die de sport niet kennen, bij rallycross rijd je zes rondes over een zeer kort circuit op een gecombineerde ondergrond van asfalt en grind. Er is altijd veel actie en de races zijn zeer intens. Dat is ook geen wonder, want de auto's hebben een vermogen van 550 pk!

"Omdat je op een gemengde ondergrond rijdt, krijgen de banden het zwaar te verduren, maar de Coopers hebben er totaal geen moeite mee. Mijn vader heeft  rallycross-banden in de ontwikkelingsfasen getest en hij vertelde me dat banden soms steentjes en grind oppikken als ze heet worden en dat moet je niet hebben. Met Cooper-banden heb je dat niet, en ze hebben altijd de beste grip, op elke ondergrond.

"En Cooper heeft niet alleen een geweldig product, ze bieden ook een heel goede ondersteuning; bij elke race is een vrachtwagen van Cooper aanwezig met medewerkers die advies kunnen geven over camber en bandenspanning, en dat is natuurlijk geweldig.

"Als ik terugkijk op dit seizoen, zou ik zeggen dat de grootste uitdaging voor mij was om de nieuwe circuits te leren kennen. Er is maar weinig tijd om te testen, dus vaak weet ik nog niets van een circuit als ik er moet racen. Ik heb tijdens de FIA Institute Young Driver Excellence Academy in 2011 veel ervaring en inzichten opgedaan en dat heeft me absoluut geholpen om ze zo snel mogelijk te beheersen en dat is essentieel als je tegen de beste coureurs ter wereld rijdt”.